zondag 26 mei 2013

Sneaky, stil adverteren

Reclame, je weet wel die wel 15 minuten durende spotjes over wasmiddel die nog beter is dan de vorige editie of ondergoed dat nog meer corrigeert dan dat elastieken spul dat je al in je kast hebt liggen. We haten het allemaal. Maar zo’n 50 % van de reclames nemen we niet eens bewust waar.

Je kent het wel, ben je net even lekker gaan zitten voor die 25 minuten Goeden Tijden Slechte Tijden, waar je al heel de Dag naar uit kijkt, komt er na 5 minuten programma alweer een reclame blok. En dat is nog niet eEns alles, want waar het programma misschien 25 minuten duurt, lijken de reclames wel een half uur te duren. Maar goed, eerlijk is eerlijk. Reclames geven wel lekker de tijd om even dat koekje, die je eigenlijk niet meer mag pakken vanwege je zoveelste dieet, toch stiekem bij je kopje thee te leggen.

Goeden Tijden Slechte Tijden, in de volksmond ook wel GTST genoemd, toch dames? Zelfs ‘Word’ herkent, tijdens het typen van deze blogpost, het tegenwoordig als een geldig Nederlands woord. Hoe bizar eigenlijk, maar goed. Wanneer we Kritisch gaan kijken naar het zo geliefde programma, dan zien we dat we net zo goed ook tijdens het programma een koekje kunnen pakken. Want misschien voor velen een gRote schok, maar ook tijdens onze geliefde commerciële programma’s is tegenwoordig reclame te zien. Voor merken een kans om tijdens hoge pieken van kijkcijfers even lekker irritant te adverteren. Voor de kijkers thuis, voor de buis, een moment om even lekker te muggenziften over het merk wat op dat moment adverteert. Als de vorm van adverteren tenminste opvalt. Feit is namelijk dat het merendeel van de reclames die getoond worden niet bewust meegemaakt worden. Maar niet bewust, betekend niet dat het niet waargenomen wordt. Want we nemen deze vorm van reClame meestal, even een moeilijk woord, subliminaal waar. Dat wil zeggen, niet bewust maar onbewust verwerken we de reclame-uiting in onze bovenkamer. En dat wil dus zeggen dat we onbewust ook beïnvloed worden in ons denken. Creepy he!

En mocht je denken slim te zijn door de reclameblokken te skippen via Het terugkijken van programma’s op internet. Dan ben je laatst ook vast al een keer tegen de lamp aan gelopen op het moment dat je zag dat zelfs, of moet ik zeggen juist, ook op RTL-xl, 123gemist of sbs6gemist reclameblokken tussen de programmadelen door komen. Als we al niet overladen worden met de velen banners naast het videoscherm.














Buiten al deze Visueel zichtbare advertenties, wil ik het in deze blogpost toch even hebben over die reclames die we juist NIET kunnen zien. Want dames en heren, jongens en meisjes volgens mij zijn dat er wel meer dan ons lief is. Ik kan me niet voorstellen dat jij tijdens het kijken van bijvoorbeeld GTST niet doorhebt dat Nina of Noud, tijdens het vasthouden van hun baby Nola, ook nog even een Breaker in de andere hand lekker en voorAl langzaam naar binnen werken. En hoe toevallig ook op dat zelfde moment, met het logo van Breaker BIGASS in beeld. In de reclamewereld ook wel ‘gebruiksmomeNt’ genoemd. Maar dat is niet de enige vorm van sluikreclame die wordt gebruikt. Ook ‘product placement’ wordt in de bekende, of beruchte, Nederlandse serie GTST gebruikt. Want je denkt toch niet dat alle Stoelen, tafels, banken en kleding ingekocht zijn door de makers van het programma. Het wordt allemaal heel fijn gesponsord door merken die ik nu niet ga noemen, want die extra reclame kunnen ze ook bij mij mooi inkopen. Wat GTST kan, kan ik ook.

















Maar neem het hun niet kwalijk. Want wat GTST in mijn ogen dan wel weer goed doet is heT vermelden dat ze gebruik maken hiervan. Let maar eens op de kleine P’s die in beeld komen te staan op het moment dat het programma begint. Nu wil Ik graag geloven dat het programma het vrijwillig vermeldt om toch nog een beetje galant over te komen richting kijker. Maar deze droom gaat al gauw verloren wanneer ik Lees dat het programma het verplicht moet melden. Jammer GTST, heel jammer.

Het spijt me. Niet voor het feiT dat ik je bewust heb gemaakt van deze slinkse manieren van adverteren, maar meer voor het feit dat je waarschijnlijk nooit meer normaal naar je lievelingsserie zult kijken. Waar je ook kijkt, ik weet zeker dat je gemiddeld zo’n 10 vormen van adverteren in je serie zult herkennen. Sorry, of moet ik zeggen graag gedaan... Want hopelijk trap jij nu niet meer in deze stille vormen van advertEren.

Of toch wel? Want heb je eigenlijk wel door dat ik tijdens het vertellen over stille reclame, eigenlijk zelf stille reclame heb lopen maken voor mijn blog over de kracht van stilte... Nee heh, zo sneaky is nu stille reclame... Be aware, voor je het weet ben je er stil van!













ps. ga de tekst maar eens na... en je ziet mijn boodschap

Geen opmerkingen:

Een reactie posten