woensdag 15 mei 2013

Eh...

Het meest uitgesproken woord, als het al een woord te noemen valt. Je zal het ongetwijfeld zo’n 300 keer op een dag zeggen, denken of voelen. “Eh...?” Maar heeft het een functie of is het zomaar een uitgekraamd geluid dat tegenwoordig opgehemeld is tot uitspraak? "Eh...?"
De uitspraak ‘Eh...?’ komt in eerste instantie over als een klank zonder waarde of inhoud. En inderdaad, ga je laatste gesprekken maar eens na en hoor hoe intelligent die 2 letters eigenlijk klinken. Niet echt een uitspraak die Einstein vaak zou gebruiken, wel? Voor velen, en ik ben het er mee eens, komt de uitspraak Eh over als onzekerheid. Onzekerheid over het uit zijn of haar woorden komen van een persoon. Maar ene Frank van Marwijk, nee niet de broer van onze voormalige voetbalcoach van het Nederlands Elftal, beweerd het tegenovergestelde.

Volgens van Marwijk hebben Amerikaanse psychologen onderzoek gedaan naar het uitkramen van deze letters. Volgens deze fijne mannen is het gebruik van ‘Eh’s’ een methode om de luisteraar te laten merken dat er een denkpauze volgt. Voor de spreker een perfecte gelegenheid om te bedenken wat zijn volgende verzinsel wordt. Voor de luisteraar een momentje om even na te denken over het gene wat hem of haar net verteld is. Het laten vallen van een stilte is volgens de psychologen een risico. Een risico dat de gesprekspartner denkt dat je uitgesproken bent. Dus helemaal niet zo nutteloos, die ‘Eh...’, althans dat beweren zij.

Stilte in een gesprek is voor de meeste zoals hierboven beschreven: een indicator voor het beĆ«indigen van je gesprek ofwel soms ‘pijnlijk’ te noemen. Daarentegen in mijn ogen zie ik stilte als een soort pauze. Een pauze tussen het alsmaar door geratel van iemand waarmee ik in gesprek ben. Daarbij klinkt het een stuk professioneler om even een kleine twee seconden na te denken over wat je wilt zeggen, dan dat je het altijd opvullende ‘Ehh...’ eruit gooit.

Zo kon het gesprek met ‘Wimlexia’ ook niet ontkomen aan de 2 letters. Heb je even 7 minuten de tijd, kijk vooral het volgende filmpje even!



‘Eh...’ Wimlexia en NOS personeel, volgende keer nog maar even goed nadenken voor je een gesprek aangaat met iemand?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten