woensdag 8 mei 2013

Stilte zegt meer dan 1000 beelden

Je kent vast het gezegde ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Dat is zeker zo. Maar om hier nog een overtreffende trap aan toe te voegen, durf ik te wedden dat stilte meer zegt dan duizend beelden.


Het gezegde is inmiddels zo ingeburgerd dat er geen tekst of boek zonder beeld te lezen is. En geef toe, dat willen we ook helemaal niet. Want inderdaad, ook ik zie liever de film van een verhaal, dan het boek te moeten lezen. 1) het scheelt tijd en 2) de beelden worden voor je geschapen. Dus ‘lean back’ en enjoy.

Maar beelden, zeggen die dan alles? Nee, ik vind van niet. Woorden vertellen, beelden laten zien en stilte laat bezinken en bedenken. Je rust, mediteert en slaapt niet voor niets in stilte. Stilte maakt het mogelijk om gebeurtenissen en gedachten nog eens te overzien. En dan bedoel ik natuurlijk niet het letterlijke zien. Want beelden, die ‘zien’ we.

Het beelden tijdperk van tegenwoordig zou dus binnekort moeten veranderen in een stilte offensief. Want net als die wijde broekspijpen of die bloemenjurken van een paar jaren geleden gaat alles een keer uit de mode. Zo ook het gebruik van beeld.

Tegenwoordig gebruikt iedereen beeld. Van foto’s op facebook van de kat van de buurvrouw die een gekke bek trekt tot aan een merk die weer eens een inhaker verzonnen heeft op de troonswisseling. Maar stilte, dat wordt de volgende. De volgende trend die zowel ons beeldgebruik als die van merken in hun campagnes gaat veranderen.

Want wat een uitdaging is dat... communiceren via stilte.
Aan mij de kans om het nu te proberen. Shhhhht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten