zondag 19 mei 2013

Ben nou eens NIET stil...

De bibliotheek, of moet ik zeggen bieb’s, want wees eerlijk wie verkiest tegenwoordig nu niet de ‘moderne’ benaming boven die van de oude. De afgelopen jaren is het steeds stiller rondom deze met boeken ingerichte ruimtes. Maar sinds korte tijd boksen bibliotheken op tegen de komst van meer en meer digitalisering. Iets wat volgens mij zorgt voor de leegloop van deze openbare ruimtes. Maar hoe?


Het is dus stiller in bieb-land, en dan bedoel ik niet letterlijk stiller, want stiller dan stil kan natuurlijk niet. Want na de zoveelste vraag om stilte van de bieb-juffrouw met haar strenge blik, houd ook jij je mond wel, toch?

















Tegenwoordig merk je een enorm verschil met vroeger. Door de jaren heen is de stille ruimte vol boeken veranderd in een meetingsplek voor jongeren, waar jawel: gepraat mag worden. Een hele verbetering in deze sociale tijd. Want na de tijd dat een ademhaling al te veel geluid produceerde volgens die, op hoge hakken lopende, trien van 50, is de bieb wel eens toe aan een verjongingskuur. Eentje die het praten toestemt en misschien zelfs toejuicht. Echter als de bieb-juffrouw schreeuwen toelaat tenminste. Want don’t push your luck. Het feit dat we mogen communiceren onder het genot van een paar boeken is al heel wat.

En laten we eerlijk zijn, bibliotheken moeten zich tegenwoordig ook wel aantrekkelijker profileren. Want ik weet niet hoe het met jou zit, maar thuis op de computer ben ik maar een knop verwijderd van de grootste bron met informatie. Iets wat die bied om de hoek een beetje overbodig maakt, niet? Daarentegen zijn er nog steeds een hoop mensen, waaronder ik, die print nogal eens verkiezen boven digitaal. Want niets fijners dan lezen van blad, in plaats van het lezen vanaf een scherm. Vind het ouderwets of niet, maar de digitale wereld heeft mij nog niet helemaal overtuigd.

Aan mij, en die andere offline liefhebbers hebben die bibliotheken dus een goeie. En ook ik vind het fijn dat er af en toe een woordje gewisseld mag worden. Want niets is moeilijker dan stil te zijn, wanneer het moet. Een gniffeltje hier een lachje daar. Stilte is al gauw verbroken. Dat neemt niet weg dat ik het toch wel fijn vind als, tijdens het studeren of lezen van een moeilijk boek, het even muisstil is. Moderne bieb’s bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten