zaterdag 18 mei 2013

Schreeuwen 130 euro, rust 0 euro.


Je hebt: een leuke avond uit gehad, iets te diep in je glaasje gekeken en kroegen gaan dicht. Het is immers alweer 4 uur ’s nachts. Voor jouw geen factoren die je avond abrupt zullen beĆ«indigen. En als we gaan, dan gaan we met z’n allen. En dat is wel te horen ook. Maar dat kan je tegenwoordig duur komen te staan.


Neem je deel aan het nachtelijke uitgaansleven van Elburg en ben je nogal luidruchtig aangelegd. Dan kan dat je zomaar ineens 130 euro’s extra gaan kosten die avond. Want sinds gisteren, 16 mei, is gemeente Elburg begonnen met een offensief tegen, jullie, nachtelijke drukte makers. Een goed initiatief want ook ik slaap liever in stilte dan dat ik rond een uur of 5 wordt wakker geschreeuwd door een aantal bezopen jongeren. Ik geef toe, met hoge uitzondering, ben ik weleens die persoon en bij deze wil ik dan ook alle mensen, die ik ooit van hun slaap heb gehouden, een sorry verkondigen.


Maar slapeloze nachten waren niet de enige oorzaak voor het starten van deze campagne. Overlast is in zijn algemeenheid al een strafbaar feit. Of dat nu seksuele-, drank gerelateerde- of geluidsoverlast is maakt niet uit. Het verstoord en daar gaat het om. In samenwerking met de politie heeft de gemeente een doel om jongeren bewust te laten worden van hun eigen gedrag. Nu verdedig ik even ‘ons’ jongeren gelijk, want die ene ome Harry van 50 of tante Truus van 45 weten ook wel van wanten.

Door middel van verkeersborden willen zowel politie als gemeente, dus vooral jongeren, duidelijk maken wat wel en wat niet wenselijk is in de late uurtjes. Bij een aantal horeca gelegenheden verschijnen bij de deur en in de wc’s bordjes met deze ‘do’s’ en ‘dont’s’. Daarbij is het logo wat op de borden zichtbaar is, ontwikkeld in samenwerking met, ons, jongeren. De campagne wordt verder geheel in stijl gelanceerd op bierviltjes en posters in de kroegen.

Het is te hopen dat de bewoners van gemeente Elburg weer rustig kunnen ronken. Want uiteindelijk is dat het grootste doel van de gemeente. Of toch een mogelijkheid voor de politie om het uitschrijven van bonnetjes tegen het eind van het jaar wel tot de teller van 100 te laten lopen voor die eindejaars-bonus. . Wie zal het zeggen? Ik hoop dat Eindhoven snel een soort gelijk initiatief neemt, zodat ook ik lekker op een oor kan blijven liggen. Welterusten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten