zondag 12 mei 2013

Waar stilte centraal staat...

Tussen alle drukte van gisteren, vandaag en morgen weet ik zeker dat niet alleen ik wel eens verlang naar een plek waar het zo geruisloos mogelijk is. Een plek waar stilte centraal staat. Want ook jij verlangt toch wel eens naar een plek om te schuilen. Schuilen voor het gezeur van je vervelende schoonmoeder, voor de preek van je vader of voor die irritante kerel, die tijdens het rondjes rijden door de stad, je ook nog eens probeert te bekeren tot een bepaald geloof. En jawel zo’n plek bestaat!



De, in Nederland, centraal gelegen provincie Utrecht is sinds een aantal jaren verblijd met de komst van het stiltecentrum. Een plek van stilte, bezinning en inspiratie. Een plek die je “beschermd” tegen al het koopgeweld en de schreeuwende media. Althans dat beweren zij. Want volgens het centrum staan de waarden die jij en ik belangrijk vinden tegenwoordig steeds meer onder druk. En zeg nou zelf, als je even na gaat hoe vaak je jezelf al niet bedrogen hebt door bepaalde waarden te laten verwaarlozen, bijvoorbeeld door drang van vrienden, kunnen we dit vaak niet meer op een hand tellen. Een perfecte gelegenheid om dus even, geheel in stilte, je waarden te restaureren.

Stiekem moet ik je een ding bekennen. Die irritante kerel van net is misschien nog niet eens zo gek, als je, net als ik, niet streng gelovig a.k.a. katholiek bent opgevoed. Want na enigszins verder lezen kom ik tegen dat het centrum geïnspireerd is door de Evangelie. Voor enkelen misschien een stimulans om het centrum te bezoeken. Maar ik gok voor de meesten, net als ik, een afknapper.

Daarentegen vind ik het centrum een goed idee. De gemiddelde Nederlander is tegenwoordig wel toe aan wat rust. Beetje jammer alleen dat het meteen met de kerk gelinkt moet worden. Vooral in deze tijd, waar er volgens mij steeds meer a-theisten bij komen.

Zou jij een bezoekje willen brengen... ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten