dinsdag 7 mei 2013

Spreekwoordelijke stilte...

















Het woordenboek beschrijft een spreekwoord als volgt:
Spreekwoord = (het; o; meervoud: spreekwoorden)
uitspraak die een algemene levenservaring of wijze les bevat.

Wikipedia zegt dat een spreekwoord een korte, krachtige uitspraak is
die een waarheid of wijsheid bevat.

In mijn ogen is een spreekwoord, een zin die niet letterlijk zegt, wat ie zeggen wil. Een zin, die het ons expres moeilijk wil maken om te begrijpen. Een cryptische beschrijving van hetgeen, wat hij of zij wil zeggen. Een soort codetaal. Een puzzel ondergedompeld in de Nederlandse taal. Waarom zeggen we niet gewoon, wat we zeggen willen. Maakt dat het niet veel gemakkelijker?


In mijn wekelijkse post ‘Spreekwoordelijke stilte...’ ga ik de uitdaging aan. De uitdaging om voor jullie spreekwoorden te ontcijferen. De uitdaging, die het voor heel Nederland misschien een beetje gemakkelijk maakt om bepaalde bekende en minder bekende spreekwoorden te begrijpen. Geen dank, ik doe het graag.

Geheel in thema ga ik wekelijks op zoek naar een spreekwoord, die het woord stilte bevat of simpelweg iets met stilte te maken heeft. Ik ga opzoek naar Spreekwoordelijke stilte...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten