vrijdag 10 mei 2013

Reclame stilte

Tegenwoordig kom je er niet meer onderuit. Reclame. Zit je na een lange dag werken eindelijk even rustig, op je gemak, voor de tv je dagelijkse serie te kijken. Blijkt na 5 minuten het al weer tijd te zijn voor die altijd irritante reclame blokken.


Als consument erger je je aan het feit dat ze er zijn, als producent erger je je aan het feit hoe je er tussen moet komen. Opvallen, dat is en blijft het sleutelwoord. Maar hoe doe je dat tussen die miljoenen reclames op een dag. Gepropt in het, onderhand 10 minuten lang durende reclame blok. Velen merken denken dit te doen om te schreeuwen. Sommige letterlijk, ik noem een reclame van Zalando met die irritante bezorger: de schreeuw van geluk, maar de meeste vooral figuurlijk. Ieder merk wil alsmaar verder over zijn of haar concurrentie heen komen. In mijn ogen te beschrijven als een schreeuw om aandacht.

Maar toen kwam er een bedrijf. Een bedrijf gespecialiseerd in audio producten. Weet je al over wie ik het heb? Bose natuurlijk. Dit merk heeft in mijn ogen subliem ingespeeld op de drukte van tegenwoordig. Of moet ik zeggen is er letterlijk dwars tegen in gegaan. Bose kwam met een reclame die, tussen alle drukke en schreeuwende merken, juist de kracht van stilte benutte.

Ge-ni-aal!

De reclame voor een van hun audioproducten begint met enkel beeld. En geef toe, bij de eerste keer dat jij hem zag dacht ook jij dat het geluid van je televisie kapot was. En gelijk heb je, want ook ik dacht dat de komst van de stille commercial een kapotte audio box of een per ongelukke druk op de mute knop als oorzaak had. Maar daar komt dan ineens een stem. Een stem die uitlegt dat het beeld, dat een kajak-avontuur laat zien, toch wel beter te beleven valt met geluid. Het geluid wat Bose te bieden heeft natuurlijk.


Wat een sterke reclame. Door juist tegendraads een beginnend stille commercial te maken om zo je kracht als merk dubbel te bezegenen. Door 1. Te vertellen dat je een audio-bedrijf bent en 2. te laten zien dat je opvalt. Zo vangt Bose bij wijze van 2 vliegen met maar één (reclame)klap.

Met een groot succes voor Bose als gevolg, bedacht ook Stimorol ineens stilte te gaan gebruiken. En zo zie je maar weer, juist stilte valt tegenwoordig op.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten