zondag 16 juni 2013

Vaders, willen maar een ding...

Na die dag in mei, nu de dag in juni. Na het vertroetelen van je moeder met een ontbijt op bed, doe je dat nu ook in juni , maar dan voor je vader. Want die man die altijd je boterhammen smeert voor je lekkere trek op je schooldag, verdient vandaag even extra de aandacht. Je kan het commercieel noemen, maar het heeft wel iets. Maar wat willen Vaders nu echt? Wat is het, dat hun hartje begeert op zo’n commerciële dag als deze?



















Je kan het, aangezien mijn blog over stilte gaat als enigszins raden. Juist, stilte. Hetgeen waar een vader in mijn ogen het meeste naar verlangt. Na zijn drukke werkweek van maandag tot vrijdag, waar hij geen normale 40 uur maar zo’n 50 a 60 uur aan het werk is geweest, verlangt een vader naar rust.

Een knutselwerkje hier, en een gedichtje daar. Waar kinderen hun ouders waarschijnlijk een groter plezier mee doen, is om even lekker te gaan spelen. Spelen in rust. Hoewel een kusje en een knuffeltje van je kleine meid of grote jongen toch wel iets met een vader doet.

Ik kan mijn vaderdaggeschenkjes nog wel herinneren, de ene keer een gedicht en de andere keer een knutselwerk inclusief zelf geschreven tekst die amper te lezen viel. Jaja, vaders hebben iets te verduren op zo’n dag als deze. Maar een werkje blijft mij nog heel goed bij. Het mozaïeken plaatje met allerlei stukken tegel en glas, met daarin de letters P, A, P. Hoe vertederend moet dat geweest zijn als vader. En dat mag ook wel, want ik kan me als de dag van vandaag herinneren dat het me, zoals andre zingt: bloed, zweet en tranen heeft gekost, om het te maken. En even voor de benieuwde lezers, het staat nog steeds op de slaapkamer van mijn vader. Dus die sentimentele waarde heeft het gelukkig behaald.

Maar goed, stilte dus. Ik kan me erg goed inbeelden dat een zondag waar alles voor je gedaan wordt enorm zou aanslaan. Broodje hier, thee’tje daar. Ik zou er bijna vader voor willen worden. Hoewel dat natuurlijk lichamelijk onmogelijk is. Dan maar genoegen nemen met het moederschap. Die waarschijnlijk net zo’n behandeling heeft gehad op de 2de zondag in mei. Zo niet, dan heb je nog iets in te halen lieve lees-buis-lezer van me.

Dus weet je niet wat je moet geven op deze speciale dag voor je vader? Ik adviseer om gewoon even je mond te houden en stil te zijn. Mocht je dat niet kunnen of willen, dan heb ik hieronder nog een suggestie voor je liggen, die net iets creatiever zijn omtrent stilte:
Stilte nu ook te koop...

Pappa, ook van ver waag ik mij eraan om even stil te zijn. Dat zal je vast wel waarderen! Maar nog even snel voordat mijn stilte-kado ingaat: een hele fijne vaderdag gewenst, lieve pappa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten